“Vi själva är den viktigaste personen i vårt liv, men hur känner vi det när vi aldrig har lärt oss hur?

Jag har tänkt på det här med att ”behandla andra så som du själv vill bli behandlad”, den gyllene regeln som skrevs på tavlan i skolan när vi var små. Vi pratade om hur en god vän skulle vara, och vad man skulle göra om man såg någon som stod ensam på rasten.

Visst var det superviktigt, men lärde vi oss någonsin att behandla oss själva med lika stor respekt och kärlek som för andra? Lärde vi oss att tycka om oss själva, och ta hand om vårt psyke? Lärde vi oss att ibland kommer det inte vara så lätt att trivas med oss själva, men att det finns vägar som vi kan ta till för att göra det enklare för oss? Jag tänker att vi själva är den viktigaste personen i vårt liv, och vi bör behandla oss därefter. Men hur gör vi det, när vi aldrig har lärt oss det?

Om jag ska vara ärlig så är jag inte så säker själv hur jag ska behandla mig väl. Det är svårt att balansera, i ett samhälle där ord som egoistisk och självisk är negativt, där man inte vill vara en som ”bara bryr sig om sig själv”. Kanske kan vi börja i små steg, och göra saker för oss själv som kanske inte är stora men i det långa loppet är värda guld. Jag tänker en ansiktsmask då och då, en kanelbulle bara för att vi är sugna, en utekväll där resten av världen försvinner. Det som man kan kallar att skämma bort sig själv, men som egentligen är ett grundläggande behov för oss.

Jag vet dock att mat, sömn och träning är jätteviktigt för vårt mående och det får vi heller inte underskatta. Om du börjar känna att du är på väg ner i det mörka, pricka av dessa tre saker. Har du ätit något, har du sovit ordentligt och har du rört på dig i någon mån. När blodsockret är lågt kan man känna sig sur och irriterad, samma sak när du inte är pigg och utvilad och har fått en god natts sömn, och träning är ju bevisat att det ska motverka depression.

Kanske kan vi börja där, i jakten på ett välmående psyke, med de små sakerna och de små stegen. Ditt psyke är värt så mycket, och ska alltid komma i första hand.

/Josefine

Detta är ett blogginlägg från en av våra volontärer i chatten. Om du vill kan du läsa mer om Josefine och resten av vårt fina team här.