Tiliapodden – Tilia

Tiliapodden

Tiliapodden är en reklamfri podd där du som lyssnar ska finna en frizon från samhällets normer, krav och ideal. Driver podden gör Lollo och Annso, engagerade i Tilia. Vi tar upp ämnen som självkänsla, självhat, samhällets ideal och förhållande till sin kropp. Vi finns på Spotify samt där poddar finns. Du kan även lyssna direkt nedan! Tack Skandia: Idéer för livet, som gör denna podcast möjlig!

Alla avsnitt

Säsong 2. #44. Att lyssna.

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Säsong 2. #43. Världsoro.

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Säsong 2. #42. Relationer. Vänskap, kärlek, tillit, otrohet. Många ämnen avhandlades kring det kanske svåraste men också allra finaste. Relationer.

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Säsong 2: #41. Flyktbeteende. “Någonstans är grunden den skeva självbilden till att jag tog till sedan flyktvägar eller flyktbeteenden för att det var ett konstruktivt sätt att stå ut, för jag orkade inte stå ut i den känslan som var.” Vad är ett flyktbeteende, vad är en paus? Vad flyr en ifrån? Kan att fly vara till nytta ibland? Hur kan det kännas och vad består beteendet av/i?

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Säsong 2: #40. Tid. "Ska du inte ut och resa och bara vara ung" är en ständig fråga. Men det går inte just nu, på grund av min psykiska ohälsa. Detta är ett av de citat vi fått in från unga med koppling till detta avsnitt.

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Säsong 2: #39. Introvert i en extrovert värld. Vi spelar alltid in med grund i att ha sänt live på vår Insta: teamtilia där en av deltagarna sammanfattade detta avsnitt fint. "Jag tror att en måste bli sedd av andra i den extroverta världen, även om en inte syns och hörs så mycket."

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Säsong 2: #38. Prestationsångest. Lollo gör en jämförelse kring prestationsångest som att det vore en ständig hunger som aldrig gör en mätt. Med förankring i det dagliga arbetet nära unga med psykisk ohälsa, pratar podd-duon om dagens samhälle som i många avseenden får unga att aldrig vara nöjda - och sedan ställer sig frågande varför unga mår dåligt. Vi avslutar som vanligt med några tankesätt för att hantera när krav på prestation leder till ångest.

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Säsong 2: #37. Kropp & ideal. "Vi får pumpa upp unga med självkänsla för att klara av omvärlden - hur sjukt är inte det?” Tilia som organisation möter många unga dagligen som reagerar på dagens ideal och hur influensers med många unga följare har problematiska delar i sina flöden. Vi pratar därför om de ensidiga ideal som finns och hur dem påverkar förhållandet till våra kroppar, självbilder och hälsa - medvetet och omedvetet. Vi pratar också om vad vi kan göra för att inte påverkas i lika stor utsträckning framåt.

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Säsong 2: #36. Självhat. “Att vara snäll är egentligen min religion, alltså hur kan jag då glömma bort att vara snäll mot mig själv? Då är jag ju inte det, det jag värderar allra mest, och då är det klart att självhatet fortsätter, för då är jag inte den jag vill vara.” 👉🏾 med all all all ödmjukhet om att detta är svåra saker att deala med, påminner vi om att din medvetenhet och att du lyssnar på detta är ett så himla bra steg.

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Säsong 2: #35. Självkänsla. Att våga börja närma sig själv och öka självkänslan kan för många kännas svårt. Vi har själva känt att en god självkänsla målas upp som något "överhurtigt" och svårt att nå. Som en motvikt till det arbetar Tilia som organisation med självkänsla på ett lite annat sätt. Vi hoppas detta avsnitt kan hjälpa dig som lyssnar en bit på vägen till att balansera självkänslan med självförtroendet.

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Säsong2: #34. Nystart. Ett introduktionsavsnitt av Tiliapodden, som är en podcast av Föreningen Tilia som arbetar med ungas psykiska ohälsa. Vi är stolta över att vara en reklamfri podd där du som lyssnar ska finna en frizon från samhällets normer, krav och ideal. Driver podden gör Lollo och Annso, engagerade i Tilia. De berättar i detta avsnitt om sig själva, tanken med podden och berör ämnen som mod, att ta emot komplimanger, att våga välja kärlek och att gå sin egen väg, trots att det är svårt.