Stödgrupper – Tilia

Stödgrupper

Stödgrupp i självkänsla: BeYou

BeYou hjälper dig att arbeta med din självkänsla och skriva dina egna svar om ditt liv. Vi finns här som stöttning på vägen. I flikarna till vänster finner du datum för nästa träff både IRL och online. <3

Innehåll i gruppträffarna

1. Tanke & känsla påverkar vad du gör
  2. Självkänsla & självförtroende
  3. Kropp & ideal
  4. Stress & prestation
  5. Relationer
  6. Inre motivation

Samhället runt omkring oss kräver hela tiden att vi ska vara något annat än dem vi är. Samtidigt ska vi ”bara vara oss själva.”

”Var bara dig själv.” – är bland den knasigaste meningen jag har hört, särskilt när samhället indirekt hela tiden har fått mig att känna att jag ska vara allt annat än det. Det är svårt att vara sig själv, det behövs verktyg och vägledning för att fixa det. Det är inte så ”bara”. Det vill jag verkligen att du ska veta. Men tillsammans hoppas jag att vi ska nå en bit på vägen.

Tanken med BeYou är alltså inte att du ska känna mer press att ändra dig än vad som redan finns i samhället. Jag vill istället hjälpa dig att stå emot svaren vår omvärld ger oss från att vi är små på hur vi ska vara. På vilket sätt vi ska vara det.

Jag vill hjälpa dig skriva dina egna svar.

Självkänslan är grunden. Olika teman är sedan kopplade till denna grund. Dessa övningar, tankar och texter är samlade av mig och jag har arbetat med dem och mig själv under flera års tid. Så låt detta ta den tid det tar, för dig. En ökad självkänsla var för mig en betydande nyckel. En plattform att stå på. En nödvändighet i dagens samhälle.

Jag fick söka igenom en hel del information för att tillslut finna övningar och tankesätt som fungerade. (Mer om detta i inledningen). BeYou är resultatet av det letandet.

Här finns inga svar från mig, men förhoppningsvis inspiration, ögonöppnare och verktyg. Jag vill inte kalla det en självhjälpsbok, mer en tillsammanshjälpbok. För oss alla som saknat något på marknaden, fram tills nu.

BeYou är skrivet av Tilias grundare Annso Blixt och är utvecklat tillsammans med referensgrupper med unga. Vi har mixat egna erfarenheter med erkända metoder och forskning.

Text & bild: Ⓒ Föreningen Tilia

Du får gärna citera och dela från BeYou, skriv då bara källa. <3