Känslor om – Tilia

Känslor om

Är det psykisk ohälsa eller livet?

Foto: Linnea Björndahl

Att veta om det är psykisk ohälsa en har, eller om det “bara” är livet som känns fel – är inte helt enkelt. Däremot är det en fråga som vi får ofta.

På den här sidan har vi därför försökt lyfta olika vanliga känslor. Känslor som kan vara kopplade till livet, eller till ohälsa.

Det är unga personer som tidigare sökt stöd hos Tilia och nu mår bättre som skrivit de olika texterna. Som du ser i flikarna berör de till exempel ensamhet, prestationsångest och stress. Vi hoppas denna sida kan hjälpa dig med det du bär på. Förhoppningsvis får du lite vägledning och igenkänning. Det är helt okej om det räcker så för just dig.

Vi som arbetar på Tilia har också hjälpt till lite med dessa flikar i form av olika lästips, poddar och andra tankesätt som kanske kan hjälpa. Kom ihåg att varje resa är individuell, det vi tipsar om kanske inte passar just dig just nu, strunta då bara i de råd som vi ger.

Är det så att fler tankar väcks som du vill bolla med oss, presenterar vi också Tilia som organisation lite mer nedan. Under respektive flik samt nedan hittar du direkta kontakter till oss.

Tilia

Tilia finns för er unga som efterfrågar en mer lättillgänglig stödverksamhet än vården. Vi har mött många som har haft svårt för att få hjälp med till exempel ängslan, ångest, oro samt alla de olika ämnen vi har valt att skriva om som finns i flikarna till vänster. Just de ämnena är vi väldigt bra på här på Tilia. Här är din sanning nog och du behöver inte övertyga oss om något för att få stöd.

Det kan kännas som att vi lever i en väldigt “hård” värld, med höga prestationskrav och stort ansvar på oss som individer redan som unga. Ibland ställer vi oss faktiskt till och med frågan om det inte är samhället runt omkring som snarare är sjukt, än vi som drabbas av ohälsa.

Här finns istället en frizon, där det är tillåtet att bara vara, tillåtet att känna. Det finns inte alltid självklara svar, vi kan prova oss fram tillsammans.

En hoppfull grej är: vi är cirka hundra volontärer här på Tilia. Vi har alla känt av psykisk ohälsa på olika sätt, och idag har vi alla kommit till en punkt i livet där det känns bättre. Vi sitter alla på olika tankar, erfarenheter och verktyg. Så om du vill, kika våra alternativ för stöd här. Men det räcker såklart fint om du bara vill stanna här och läsa. Ta det i din egen takt. Vi finns kvar!  <3