“Psykisk hälsa är inte att vara lycklig jämt. Det är alldeles för mycket fokus på att vara enbart lycklig idag”

Igår var det Suicidpreventiva dagen. Vi tycker det är så bra, att det finns en helt egen dag för detta. Det är WHO (World Health Organization) som står bakom detta, så det är också bra tycker vi, att det är en angelägenhet för hela hela världen. Oavsett hur många dagar med ett tema som instiftas, är det viktigaste ju ändå hur årets alla dagar fungerar. Precis som namnet på dagen säger, så handlar det om att förebygga suicid. Det kan vi göra på så många  sätt, sätt som är väldigt enkla egentligen och faktiskt inte kostar något.

Vår fina volontär och föreläsare Adam, var med anledning av Suicidpreventiva dagen med i Eftermiddag i P4 Göteborg igår. Ett klipp som är super att lyssna på, där han bland annat pratar om vikten av att våga vara i det “mörka” med folk som mår dåligt, vikten av att vara där och bry sig.

Det finns inget krav på att behöva fixa någon eller något, men att bära svåra tankar själv kan vara en stor risk.

Det är bättre att dela på bördan om en går igenom något svårt. Det är däremot inte lätt att våga sträcka ut en hand om en är den personen som mår dåligt. Adam, som har egna erfarenheter kopplat till detta, berättar att tillslut, efter mindre bra bemötande i sökandet efter hjälp, så fick han förtroende till en person inom vården. Det visar att vi alla kan göra något. Så, lyssna på klippet här, 2:13 in i programmet.

Vi tycker dessutom att det är viktigt att skilja på vad psykisk ohälsa vs psykisk sjukdom är, då vi snackar om lösningar – men också våga prata om vad psykisk hälsa innebär, att det i dagens samhälle finns rätt höga krav på vad hälsa är. <3

“Psykisk hälsa är inte att vara lycklig jämt. Det är alldeles för mycket fokus på att vara lycklig idag.”

– Adam i Eftermiddag i P4 Göteborg.

Foto: GöteborgsPosten

VI FINNS HÄR, 365 DAGAR OM ÅRET – UTAN UNDANTAG STORHELGER OCH RÖDA DAGAR OCH VILL GÄRNA PRATA MED DIG SOM BEHÖVER. VI HAR SJÄLVA ERFARENHET AV ATT LIVET INTE VARIT SÅ BRA, DU ÄR INTE ENSAM, TILLSAMMANS BLIR DET BÄTTRE! <3

• HÄR ÄR VÅRT CHATT-TEAM, SCHEMA FINNS HÄR OCH HÄR KAN DU LÄSA MER OM HUR DET GÅR TILL
  • VILL DU ISTÄLLET MAILA OSS, FINNS VI PÅ STOD@FORENINGENTILIA.SE, HÄR ÄR VÅRT MAILTEAM