Sommarläger 2019 – Tilia

Sommarläger 2019

Anmälan till sommarläger år 2019 är öppen! 1 februari – 15 april 2019.

Vårt sommarläger har fokus på att du ska få verktyg för att stärka din självkänsla. En trygg frizon, i en gemenskap där det är okej att känna.  Vi vill också vara goda exempel som ledare i att “det går”! – Därför berättar många av oss våra egna stories på bryggan eller runt en mysig lägereld. Om du tror att detta är något för dig finns mer information om innehåll och ansökningsförfarande nedan.

Vill du söka till lägret, fundera först på:

• Att du kan vara helt ärlig i din ansökan, vi behöver veta vad du bär på, för att vara säkra på att vi har kompetens att stötta dig.
  • Att du själv kan skriva under och stå bakom din ansökan, vi kan inte anta personer som inte söker till lägret på egen hand.
  • Att du är redo att ta eget ansvar för din lägervistelse, mående och tillfrisknande med inspiration från Tilia som en pusselbit, vi är ingen sista utväg eller behandlande verksamhet.
  • Att det vi erbjuder och det du eftersöker stämmer överens. Under sommarlägret är det i första hand att du ska få verktyg att arbeta på din självkänsla.

Vi bor på vackra Värmdö, Skatboet i Stockholms skärgård. Rum delas på 4 personer. Vi är ungefär 6 – 8 ledare, ett antal aktivitetsansvariga och kock med hjälpredor på plats. Alla ledare har erfarenhet av psykisk ohälsa på olika sätt och vet hur det är att gå igenom ett dåligt mående. Du får en närmsta ledarkontakt tilldelad, som vi tror ska ge dig ökad trygghet innan, under och en tid efter lägerveckan.

Sommarläger: Vecka 31. (Exakta tider kommer).

Återträff: 25/10 – 27/10. (Exakta tider kommer).

Skicka din intresseanmälan senast 15 april till lager@foreningentilia.se.

I din intresseanmälan skriver du:

– Om dig själv och ditt mående

– Vad du tror lägret skulle göra för dig och varför du vill åka

Vi kommer sedan göra en antagning* till lägret, där vi kan komma att kontakta dig på telefon eller Skype. Har du fått en plats meddelar vi sedan dig (senast sista maj 2019).

För att sedan bekräfta din plats, betalar du in en anmälningsavgift på 200 kr, samt blir medlem. Tveka inte att säga till om dessa 200 kr blir ett problem för dig, då diskuterar vi en lösning tillsammans. När du betalat anmälningsavgift och blivit medlem är din plats bekräftad. Anmälan är bindande.

*När vi gör antagningen bedömer vi hur väl vi tror att vi ska kunna bidra till en pusselbit i ditt liv, genom att berätta och dela med oss av vår kunskap och erfarenhet som ledare. Vi sätter också ihop vad vi tror blir en bra grupp. Tilias läger är inte en sista utväg eller en helhetslösning för dig och ditt liv. Vi ber dig innan du söker tänka över att du kan ta ett nej, samt så uppmuntrar vi dig att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Vi uppmuntrar också att det alltid går att söka igen kommande år. Observera att det är självkänsla vi arbetar med på lägret främst. Vi har ett begränsat antal platser.

Ålder

Vårt läger riktar sig till unga och unga vuxna mellan 16 – 24 år.

Vad gör vi på lägret?

(med reservation för vissa ändringar kring dagar och teman).

Dag 1: Välkomstdag samt tema självkänsla och självförtroende.

Dag 2: Tema kropp & ideal

Dag 3: Tema tanke, känsla, handling

Dag 4: Tema stress och prestation

Dag 5: Tema Relationer

Dag 6: Tema motivation

Dag 7: Packa samt avslut.

Kort om BeYou

BeYou är producerat av Föreningen Tilia som arbetar för ungas psykiska hälsa. I vårt arbete möter vi många som mår dåligt och vi har börjat ställa oss frågan:

Kanske är det egentligen samhället som är sjukt? – Inte individer.

Vi pratar med många unga som känner att omgivningen ställer höga krav. För höga. Krav som vi behöver stöd i att kunna hantera och ha distans till – inte börja må dåligt av.

Därför har vi skrivit BeYou. En bok som har självkänsla som grund.

Vi tror att självkänslan är grunden till allt! Tanken med BeYou är därför att vara en pusselbit i ditt liv, för att hjälpa öka din självkänsla.

Alla kan arbeta med sin självkänsla. Det är ett jättebra verktyg  att förebygga att hamna i ett dåligt mående, göra bra val för sig själv, eller för att kunna ta sig ur psykisk ohälsa.

Vi är alla unika individer. Olika verktyg passar olika personer. Vi har därför varvat BeYou med fakta, citat, berättelser och erfarenheter från våra volontärer. Ta till dig det som passar dig. Låt det som inte passar vara och gå vidare.

På Skatboet och i Tilia är det totalt förbud mot alkohol eller andra droger.

TACK!

Oscar Hirsch stiftelse

Ica Värmdö

Estrella

Casall yogamattor

Dormire tyngdtäcken

Lägerverksamheten görs möjlig med stöd av Oscar Hirsch stiftelse, ideella krafter samt privatpersoner och företags gåvor. Vill du vara med och göra skillnad? Kontakta annesofie@foreningentilia.se så får du reda på hur!