Nyårsläger 2019/2020

Anmälan till nyårsläger är öppen 16 september – 1 november 2019.

Under dagarna kring nyår anordnar Tilia ett Nyårsläger för unga med psykisk ohälsa. Alla oavsett könsidentitet kan söka.

Vi bor på vackra Värmdö, Skatboet i Stockholms skärgård. Man delar ett rum på 4 personer. Varje stuga har en närmsta ledarkontakt. Vi är ungefär 6 ledare, ett antal aktivitetsansvariga och kockar på plats. Alla ledare på plats har erfarenhet av psykisk ohälsa på olika sätt och vet hur det är att gå igenom ett dåligt mående.

rislampor-nya%cc%8arsla%cc%88ger
Foto: Linnea Björndahl

Huvudsyftet med att komma till oss denna nyårshelg är för kravlöst häng, gemenskap och trygghet. Vi strävar tillsammans efter dagar med så lite press och krav som möjligt. Vi går också kort igenom några verktyg för att kunna påverka vårt framtida liv och kasta bort det vi inte vill ha med oss in i ett nytt år. Observera att nyårslägret främst har fokus på kravlöshet och att vara tillsammans. Önskar du att arbeta djupare med själv-utveckling med tillhörande lektioner, föreläsningar och samtal, sök då till vårt sommarläger!

Vill du söka till lägret, fundera först på:

• Att du kan vara helt ärlig i din ansökan
  • Att du själv kan skriva under och stå bakom din ansökan
  • Att du är redo att ta eget ansvar för din lägervistelse, mående och tillfrisknande med inspiration från Tilia som en pusselbit
  • Att det vi erbjuder och det du eftersöker stämmer överens. Under nyårslägret är det gemenskap och trygghet i första hand

Vad gör vi på lägret?*

Dag 1, 29/12-2019: Välkomna! <3 Under veckans gång kommer vi att ha lektioner kring sin självbild, att våga stanna kvar i det som behövs, om det behövs, reda ut vad en vill kasta bort och släppa taget om och/eller ha med in i nytt år. Egen reflektion, brasmys, tillsammanshet och ledarberättelser.

Dag 2, 30/12-2019: Beroende på väder så hänger vi, går promenad, åker pulka, spelar spel, badar bastu.

Dag 3, 31/12-2019: Nyårsafton. Vi fixar och förbereder tillsammans för nyårskvällen, nyårsmiddag. Valfritt nyårsbad och bastu.

Dag 4, 1/1-2020: Nyårsdagen. Beroende på väder så hänger vi, går promenad, åker pulka, spelar spel, badar bastu. Yoga & SPA. Film och pizza.

Dag 5, 2/1-2020: Avslut och utvärdering.

*Vi reserverar för att ändringar gällande datum, tider samt innehåll kan ske beroende på tillgång till vår lägergård ser olika ut varje år.

Vill du istället öka din självkänsla?

Vårt nyårslägers främsta fokus är att erbjuda trygghet och gemenskap utan krav. Är du ute efter att få med dig verktyg och arbeta med självkänsla? Läs då istället om vårt sommarläger.

Ålder

Vårt Nyårsläger riktar sig till unga och unga vuxna mellan 16 – 24 år.

Anmälan

Skicka din intresseanmälan senast 1 november till lager@foreningentilia.se. I din intresseanmälan skriver du:

• Om dig själv och ditt mående, glöm inte skriva med ålder och bostadsort
  • Varför du vill åka
  • Om du har varit på något av Tilias läger tidigare, vilket och vad du tror det skulle ge dig att åka igen

Försök vara så ärlig du bara kan i din intresseanmälan. Detta är för att vi inte ska äventyra din egen hälsa, men inte heller någon av de övriga deltagarnas mående.

Vi kommer sedan göra en antagning* till lägret, där vi kan komma att kontakta dig på telefon eller Skype. Har du fått en plats meddelar vi sedan dig (i november månad 2019).

För att sedan bekräfta din plats, betalar du in en anmälningsavgift på 200 kr, samt blir medlem. Tveka inte att säga till om dessa 200 kr blir ett problem för dig, då diskuterar vi en lösning tillsammans. När du betalat anmälningsavgift och blivit medlem är din plats bekräftad. Anmälan är bindande.

*När vi gör antagningen bedömer vi hur väl vi tror att vi ska kunna bidra till en pusselbit i ditt liv, genom att berätta och dela med oss av vår kunskap och erfarenhet som ledare. Vi sätter också ihop vad vi tror blir en bra grupp. Tilias läger är inte en sista utväg eller en helhetslösning för dig och ditt liv. Vi ber dig innan du söker tänka över att du kan ta ett nej, samt så uppmuntrar vi dig att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Vi uppmuntrar också att det alltid går att söka igen kommande år. Observera att det är gemenskap och trygghet vi främst erbjuder på Nyårsläger.

Bli volontär

Vill du ansöka om att bli lägerledare gör du det här!