Integritetspolicy

INTEGRITETSPOLICY 2019

Vi är måna om din integritet och arbetar ständigt för att det ska kännas tryggt att ha kontakt med Tilia. Nedan kan du läsa om hur vi sparar dina personuppgifter och varför. Är det något som känns oklart eller svårt att förstå, förklarar vi gärna mer. Kontakta oss via info@foreningentilia.se så ska vi se till att lösa dina funderingar på bästa sätt.

Om GDPR och personuppgifter

Tilia behandlar dina personuppgifter i enlighet med GDPR. EU-regler om dataskydd (GDPR) gäller för alla organisationer som hanterar uppgifter eller uppgifter från EU-medborgare eller invånare.

GDPR handlar främst om personuppgifter och riktar sig till alla som arbetar med personuppgifter eller information om EU-medborgare. Lagarna reglerar hur företag, organisationer och offentliga organ samlar in, bearbetar och lagrar data från användare och kunder eller om enskilda individer. Förordningen syftar främst till att ge större kontroll över individer om vad som händer med deras personliga uppgifter.

Exempel på personuppgifter

· Namn

· IP-adress

· Organisationsnummer

· Telefonnummer

· Adress

· Bilregistreringsnummer

· Foton

· Personligt ID nummer

· Medicinsk information

· E-postadress

· Känslig information, så som sexuell läggning eller matallergi

Personuppgifter

Vi sparar namn, bostadsord (län), e-post och personnummer (6 siffror) för att kunna:

• Göra utskick till dig som medlem i Tilia samt skicka information om Årsmöte och förnya medlemskap.
  • Ge underlag till bidragsgivare som ger stöd till vår verksamhet där beviljat belopp är baserat på antalet medlemmar, ålder samt län. Den bidragsgivare som är aktuell detta år är MUCF (Myndigheten för Civil- och samhällsfrågor). Vi kommer använda informationen du anger för att säkerställa inför MUCF (Myndigheten för Civil- och samhällsfrågor) att du är du. När du blir medlem möjliggör du att organisationen får statligt stöd.

Utöver de uppgifter du själv lämnar till oss, kan vi också komma att samla in personuppgifter från någon annan (s.k. tredje part). De uppgifter vi samlar in från tredje part är om någon av den information vi ber om i medlemsformuläret saknas.

Vi sparar aldrig mer uppgifter än vad vi behöver.

Du kan när som helst avbryta ditt medlemskap.

Kontakta i så fall oss så tar vi bort dina uppgifter direkt; info@foreningentilia.se

Medlemsregister

Vi använder en tredje parts IT-system för att hanteringen av dina personuppgifter ska vara så skyddade och säkra som möjligt. Detta system heter MailChimp. Vill du läsa mer, finner du MailChimps villkor här & MailChimps Integritetspolicy här

Stödverksamhet

Chatt & stödmail

Föreningen Tilia hanterar samtliga konversationer som inkommer till vår stödchatt liksom stödmail på följande sätt.

Konversationer från chatt och mail raderas efter genomläsning av oss anställda eller handledare med syfte att ge feedback till volontärer. Feedback är en grundläggande del i att kvalitetssäkra vårt arbete mot de stödsökande. Senast 30 dagar från mottagen chatt/mail raderas detta.

Om konversationerna innehåller känsliga personuppgifter (adress) raderas de inom senast 48 timmar efter genomläsning och feedback till volontär.

Lägerverksamhet & BeYou-grupper

De uppgifter vi får in till lägeransökan samt ansökan till BeYou-grupper via mail raderas så snart vi gjort antagning.

För antagna personer till läger sparas listor med personuppgifter så länge du är i kontakt med Tilia för stöd. En lägerperiod löper över sommar och höst eller över nyår. Efter avslutat läger raderas personuppgifterna. De uppgifter vi tar in är för att kunna ge bästa möjliga stöd samt veta personuppgifter vid eventuell krissituation. Vi tar även in och sparar matallergier under en lägerperiod.

Vi sparar påskrifter av Tilias förhållningsregler samt målsmans underskrifter för deltagare under 18 år.

Egen begäran om att ta bort information

Önskar du att vi omgående raderar din chatt, vad som inkommer till oss via mail, ansökan till stödverksamhet eller kopplat till ditt medlemskap, kontakta; info@foreningentilia.se

OBS! Om du vill att vi sparar en konversation som bevis för något du utsatts för gör vi det med ditt samtycke, längre än 30 dagar.