2. Utbildning – Tilia

2. Utbildning

Utbildning: Första hjälpen till psykisk hälsa

Första hjälpen till psykisk hälsa är en tvådagars evidensbaserad utbildning.

Första hjälpen till psykisk hälsa ger kursdeltagaren, den ”Första hjälparen” en handlingsplan som inriktar sig mot mötet med en ung person i kris eller som visar tecken på psykisk ohälsa. Programmet är baserat på vetenskaplig evidens och expert konsensus.

Utbildningen till diplomerad Första hjälpare är totalt 14 timmar. Antal kursdeltagare är mellan 15-20 personer.

I priset ingår en instruktiv och detaljerad handbok i Första hjälpen till psykisk hälsa inriktning ungdom samt diplom. I utbildningsmaterialet ingår även korta instruktiva filmer och gruppövningar.

Vi utbildar runt om i Sverige och kommer gärna till er. Ni står då även för eventuella rese- boendekostnader.

Ladda ner broschyr om utbildningen Första Hjälpen till psykisk hälsa!

Innehåll

• Beskrivning av de vanligaste psykiatriska diagnoserna
  • Ungdomsutveckling, ätstörningar och reaktioner vid traumatiska händelser hos ungdomar
  • Att lyssna utan att värdera
  • Hur man bekräftar och uppmuntrar till att söka lämplig psykiatrisk hjälp och att uppmuntra användandet av olika självhjälpsstrategier

Pris & bokning

Vill du beställa en utbildning och/eller skräddarsy ett uppdrag?

E-post: info@foreningentilia.se

Instruktörer

Louise Aronsson. Erfarenheter av föreningsliv och volontärarbete både nationellt och internationellt. Tidigare arbetat inom socialpsykiatrin och som stöd till barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Utredningsekreterare i den offentliga utredningen om tvångsåtgärder av barn inom psykiatrisk tvångsvård (Tvångsåtgärdsutredningen).
Filosofie kandidatexamen från Samhälls- och beteendevetenskapliga programmet. Studerat mänskliga rättigheter på avancerad nivå samt i inriktning mot barn och unga. Instruktör i den evidensbaserade utbildningen Första Hjälpen till psykisk hälsa mot ungdom, vuxna och äldre. Mpower ambassadör.

Annso Blixt. Grundare av Tilia. Erfarenhet ideell sektor som volontär, projektledare, praktikant. Tidigare yrkesverksam behandlingsassistent ätstörningsvården. Studerat studie- yrkesvägledning samt socialpedagogiskt ungdomsarbete och hälsopedagogik. Instruktör Första Hjälpen till psykisk hälsa ungdom och vuxen. En av 101 eldsjälar i Sverige och mottagare av Stenbecksstipendiet 2012, Årets Medmänniska och Svensk Hjälte 2014, Change Leader hos Reach for Change från 2016.

Om Tilia

Tilia är en ideell organisation som jobbar stödjande samt med påverkansarbete för ungas psykiska hälsa sedan 2012. Tilia finns rikstäckande via vår chatt, mail, lägerverksamhet och stödgrupper som du kan söka dig till oavsett vart du befinner dig i landet.

Nu aktuella med Psynkpriset i kategorin Egenmakt, från Sveriges kommuner och landsting. med motivering:

“2016 års pris går till Tilia för att alla dagar i veckan, året om vara någon att prata med, en axel att luta sig mot och en trygg vuxen att bolla med för de unga som behöver. Tilia arbetar rikstäckande genom chatt- och mailstöd. Chatten fungerar som ett medmänskligt stöd och fyller upp ett ”glapp” i samhället efter kontorstid när många vuxna går hem, men barn och ungas dåliga mående ökar.”