Tiliapodden

En podcast om ungas psykiska ohälsa med främsta syfte att ungas röster ska få höras.

Vi bjuder in personer eller organisationer och pratar kring olika ämnen kopplat till psykisk ohälsa med Tilias grundare Annesofie Blixt, ibland i sällskap av Tilias fina volontärer.

När ni lyssnat, låt oss veta om detta är något ni funderar på. Vad vill ni höra för ämnen? Har ni förslag på gäster som skulle passa? Eller vill du själv medverka?
Maila oss: info@foreningentilia.se

Behöver du stöd eller vill bolla tankar efter att ha lyssnat? Maila oss: stod@foreningentilia.se

Alla avsnitt

Vi träffar Alif Kabir som har egna erfarenheter av hetsätningsstörning. Till en början dold av en övervikt där man inte riktigt förstod vad som egentligen låg bakom. Vi hoppas att detta avsnitt kan ändra den eventuella uppfattningen om att en ätstörning enbart har med låg vikt att göra. Alif berättar om känslan han burit på och insikter han kommit fram till kopplat till att vara överviktig och lida av att hetsäta.

Alif Kabir

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I del 2 av avsnitten om två forsätter vi att prata ätstörningar med Jackie (medverkar även i avsnitt 23 där du kan ta del av hennes beskrivning om livet som drabbad av ätstörningar). I del 2 snackar vi samhällets påverkan, vikthets och att förhålla sig till allt det, självkänslans STORA del i tillfrisknandet samt några riktiga lyckoglimtar. Glimtarna som varit avgörande till att bli frisk och som hjälper till att fortsätta i friheten!

Jackie Stål

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I del 1 av avsnitten om två med tema ätstörningar träffar vi Jackie, som berättar om sin resa, mötet med vården, anhöriga och vilken hjälp hon tagit. Vi vill betona att vi pratar om Jackies resa och förhållande till mat och ätande. Vet du med dig att du lätt blir triggad, vänta tills vi släpper del 2. Vi finns i form av stöd hos foreningentilia.se, vi har även samlat alla länkar och tips som delas i detta avsnitt under blogginlägget ”Ätstörningar och självkänsla."

Jackie Stål

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt 22 av Tiliapodden pratar Annesofie Blixt (grundare Tilia) samt Mården Granlund (grundare Under Kevlaret) om HSP (högkänslighet) kopplat till relationer. Lyssna med fördel på detta avsnitt först, sedan avsnitt 21. Vi har tidigare även släppt en mer förklarande del i avsnitt 11. På köpet denna gång - bloopers!

Mårten Granlund

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Avsnitt 21 av Tiliapodden snackas kärlek och relationer med grund i ”boken” som vi glömmer nämna namn på i podden så här kommer det: Den högkänsliga människan och kärleken av Elaine Aron. Vi pratar bland annat närhet, dejting, att vara och att bli kär, om rädslor, vardag och lycklig kärlek.

Mårten Granlund

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Vi får besök av Fanny och Josefine, två tjejer med diagnosen ADHD men med olika berättelser och erfarenheter. Gemensamt är att de fått sin diagnos "för sent" i livet.

Fanny Åberg och Josefine Franc

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Ombytta roller när Under Kevlarets Mårten intervjuar Tilias grundare. Det blir ett härligt avsnitt, högt och lågt, allvar och skratt där vi berör svårigheten i att prata känslor, murar, relationer och äkthet.

Gäst:

Annso Blixt (Tilias grundare)

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Vi pratar med Adam Werner (volontär Tilia) och Mårten Granlund (Under kevlaret) om att som kille på grund av machokulturen ha ett outtalat krav på sig att klara sig själv, där alla känslor inte inkluderas. Vi diskuterar också lösningar kring hur vi ska nå de killar som mår dåligt.

Adam Werner och Mårten Granlund

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

För tredje året i rad spelade vi in en podd under politikerveckan i Almedalen i Visby. Programledare är Annesofie Blixt. Vi pratar vidare efter Tilias egna seminarie där vi lyft ungas röster om psykisk ohälsa samt fångar upp publikfrågor.

Teresa Linnarsson, Adam Werner och Linnea Björndahl

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt 16 talar vi om Ortorexi, fixering vid nyttiga livsmedel i kombination med extremt stora träningsmängder. Gäster är Yvonne Lin, som bland annat skrivit boken “Ortorexi fixering vid mat och träning” och Rosanna Gunnarson.

Yvonne Lin och Rosanna Gunnarsson

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt 15 intervjuar Tiliapodden William Spetz. Vi diskuterar ångest, förväntningar och prestationer med 19-åringen som snart ska leda finalen i Melodifestivalen.

William Spetz

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt 14 får vi besök av en podd-kollega, Christian Dahlström. Han poddar med ”Sinnessjukt” och har även skrivit boken ”Panikångest och depression”. Läs mer i bloggen Vad är depression. http://vadardepression.se/ Vi pratar naturligtvis panikångest, paniksyndrom och depression men också KBT-terapi och app-hjälp.

Christian Dahlström

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

“Så länge som samhället finner en anledning att hata mig så kommer jag att hata mig.” I detta avsnitt träffar vi Stefan Eklöf och diskuterar homosexualitet och psykisk ohälsa.

Stefan Eklöf

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt tolv av Tiliapodden sänder vi direkt från Almedalen. Vi berättar om våra valkrav, vad vi gör här under politikerveckan och våra ungdomar delar med sig av sina erfarenheter.

Louise Aronsson och Jenny Bjärne

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt elva intervjuar vi Nina Tegar om HSP, eller högkänslighet. Det är ett personlighetsdrag som många av oss har, en femtedel av befolkningen.

Nina Tegar, Föreningen för Högkänsliga

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt tio av Tiliapodden talar vi om ångest med Carolina Gynning. Hur man kan vara snäll mot sig själv, vara stolt över den man varit och få bukt med sin ångest?

Carolina Gynning

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Sara Bouzaiene har den ovanliga sjukdomen NMO, som drabbar nervsystemet. Det här avsnittet av Tiliapodden handlar om hur fysisk och psykisk ohälsa samverkar. Hur håller man modet uppe när man genomgår en svår behandling som visar sig inte fungera som man tänkt?

Sara Bouzaiene

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Denise Jansson berättar om hur hennes ätstörningar och självskador till slut ledde till tvångsvård, bältesläggning och tvångsmedicinering. Och vägen därifrån via Tilias mentorsskap och hur hon till slut delade ut Aftonbladets pris till Tilia tillsammans med Fredrik Reinfeldt.

Denise Jansson

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt sju diskuterar vi sex som ett självskadebeteende. I studion har vi med oss författaren, ståuppkomikern och föreläsaren Niclas Christoffer och Kim Forstén med egna erfarenheter av ämnet. Vi talar om sex som ett självskadebeteende, om Niclas Christoffers nya bok Airtight och hans två tidigare böcker Som Zlatan fast bättre och Som James Dean fast snyggare som handlar om ätstörningar och självskadebeteenden.

Niclas Christoffer och Kim Forstén

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt sex träffar vi Micke Spreitz, känd som bland annat Tor i Gladiatorerna, Lisbeth Salanders halvbror i Millenium-trilogin och senast aktuell från Johan Falk. Samtalet börjar i Micke Spreitz barndom och en dålig relation med pappan som ledde till en kriminella och känslolösa ungdomsår. Men en liten sinnesundersökning blev vändpunkten och numera arbetar Micke Spreitz med att hjälpa andra unga. Vi snackar också kampsport och känslor.

Micke Spreitz

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Depression är den vanligaste psykiatriska diagnosen bland unga vuxna idag. Vi pratar med Anne Lichtenstein, grundare av organisationen UDDA (Ung Depression och Dess Anhöriga) och Robin Bergström som har egna erfarenheter av depression.

Anne Lichtenstein (UDDA) och Robin Bergström

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt #4 pratar vi om psykisk hälsa, ohälsa och sjukdom – vad innebär begreppen? Vi gästas av Pernilla Thelaus och Pärlan Wallenfeldt som står bakom projektet Fukcnormal. Pillan och Pärlan berättar sina egna historier kring psykisk ohälsa men främst vad som driver dem idag. Vi diskuterar och problematiserar vad som egentligen är normal i dagens samhälle.

Pillan & Pärlan

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt #3 av Tiliapodden pratar vi om känslan av att gräset är grönare på andra sidan. Den ständiga strävan efter något annat. Varför har vi så svårt att känna att vi duger precis som vi är?

Marie Carlsson

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt #2 av Tiliapodden pratar vi om att bli friskförklarad. Vad innebär det egentligen och betyder det att man automatiskt borde vara lycklig? Vi problematiserar och diskuterar begreppet och den ofta upplevda pressen som följer efter en “friskförklaring”.

Pernilla Thelaus

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I första avsnittet av Tiliapodden sitter vi på Gotland och spelar in mitt i Almedalens vimmel, året är 2014. Avsnittet tar upp Tilia som organisation och varför vi behöver finnas. Vår gäst Liv berättar om sina erfarenheter av vården.

Liv Fischer Andersson

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Tilias stödchatt är öppen 21 - 22:30, varje kväll året runt. Kom gärna tillbaka då, vi ser fram emot att prata med dig. Tills dess går det bra att skicka ett meddelande nedan. OBS! Använd då din riktiga mailadress så vi kan svara dig.