Tiliapodden

Vi medpoddar med massa härliga unga om psykisk (o)hälsa.

När ni lyssnat, låt oss veta om detta är något ni funderar på. Vad vill ni höra för ämnen? Har ni förslag på gäster som skulle passa? Eller vill du själv medverka? Maila oss: info@foreningentilia.se eller följ Tiliapodden på Instagram.

Behöver du stöd eller vill bolla tankar efter att ha lyssnat? Maila oss: stod@foreningentilia.se

Alla avsnitt

"På samma sätt som det stora problemet är män i grupp är där den stora lösningen." - ett avsnitt med Peter Svensson som bland annat arbetar på Juventas ungdomsjour för killars psykiska hälsa. Han berättar bland annat om att väldigt få idrottsföreningar med lagidrottande män idag kan säga att man har gjort allt man kan för att uppfostra unga killar som har omdöme att agera när andras omdöme brister. Tvärtom kanske en är med och skapar unga vuxna män som går över andras gränser - och att deras omdöme brister. Ett avsnitt fylld med inspiration, konkreta tips och kunskap!

Peter Svensson

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Hampus Nessvold gästar och pratar om sin nysläppta bok Ta det som en man. Varför är den skriven? Hur når vi de män som allra minst är mottagliga att samtala om machokulturen och dess påverkan? Om att kriga med differensen i den man känner sig vara och den man förväntas vara kopplat till könsroller och normer.

Hampus Nessvold

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Jackie som själv tagit del av Tilias stödjande verksamhet intervjuar grundare Annso Blixt om tankarna bakom den ideella organisationen för ungas psykiska hälsa som i september fyller 5 år. Hur känns det egentligen att vara en del av något som förändrar liv? Finns ånger och hur är tankarna kring misstag? Hur ser framtiden ut? Det får du bland annat reda på i detta specialavsnitt.

Annso Blixt

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

"När jag var yngre var mina somrar även fria från framtidsångest. Jag var barn, jag var ung och jag trivdes bra med livet jag levde. Jag oroade mig inte alls över vad jag i framtiden skulle arbeta med eller hur min familjesituation och sociala situation skulle se ut. Allt skulle ordna sig. Men, saker förändrades. När jag drabbades av psykisk ohälsa så rörde det såklart om i grytan." Hör Pia berätta om sina tankar kring prestation och framtid.

Pia Ejeklint

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Pride-festivalerna avlöser varandra i vårt avlånga land. Fest, glitter och schlager. Samtidigt finns en allvarligare baksida där hot och hat för många är vardagen bakom festivalerna och paraderna - enbart av den orsaken vem man väljer att älska/bli kär i. Vi träffar Pontus som berättar öppenhjärtigt om sin historia, sin psykiska ohälsa kopplat till att vara homosexuell och hur det är att leva som gay i Sverige idag, 2017. TW: Vi utfärdar en triggervarning då Pontus har en uppväxt med fysisk och psykisk misshandel i bagaget. Lyssna på tidigare avsnitt (#13) på detta tema om det är något som påverkar dig negativt.

Pontus Skattberg

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

”Jag förväntar mig inte något annat, än att få råd från vuxna som inte ens lever i den verklighet som är nu - för då blir jag bara besviken.” Ett av de citat vi får höra i Tiliapoddens avsnitt nummer 28. Vi har varit på politikerveckan i Almedalen och lyft ungas röster. Som vanligt är det en erfarenhet med både positiva och negativa sidor. Ni hör våra volontärer Linnea Björndahl och Ida Åström berätta med uppbackning av resterande team som hoppar in och berättar hur det har varit att vara ung i Almedalen detta år.

Ida Åström & Linnea Björndahl

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

”Är det psykisk ohälsa eller ”bara” livet som gör ont?” - är en fråga som frekvent dyker upp i Tilias arbete. Behövs alltid ett svar? Tilias Annsofie och Louise, som båda arbetat många år i föreningen med ungas (o)hälsa pratar om att våga söka hjälp, bekräftelse och ickebekräftelse från omgivningen som kan vara avgörande. Om skadliga fack och mallar om hur ohälsa ”bör” se ut för att tas på allvar. Gemensamt oavsett vad, är att alla förtjänar hjälp och stöd, på det sätt som passar en själv.

Louise Aronsson

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Student-tider är inte alltid sammankopplade med att gå ut gymnasiet med fullständig examen, lycka och eufori. Det vet Teresa. I detta avsnitt hör vi henne berätta om sin resa, att sätta hälsan först och hur man kan tackla den tid som följer i maj och juni månad av studenthets.

Teresa Linnarsson

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Vi träffar Alif Kabir som har egna erfarenheter av hetsätningsstörning. Till en början dold av en övervikt där man inte riktigt förstod vad som egentligen låg bakom. Vi hoppas att detta avsnitt kan ändra den eventuella uppfattningen om att en ätstörning enbart har med låg vikt att göra. Alif berättar om känslan han burit på och insikter han kommit fram till kopplat till att vara överviktig och lida av att hetsäta.

Alif Kabir

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I del 2 av avsnitten om två forsätter vi att prata ätstörningar med Jackie (medverkar även i avsnitt 23 där du kan ta del av hennes beskrivning om livet som drabbad av ätstörningar). I del 2 snackar vi samhällets påverkan, vikthets och att förhålla sig till allt det, självkänslans STORA del i tillfrisknandet samt några riktiga lyckoglimtar. Glimtarna som varit avgörande till att bli frisk och som hjälper till att fortsätta i friheten!

Jackie Stål

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I del 1 av avsnitten om två med tema ätstörningar träffar vi Jackie, som berättar om sin resa, mötet med vården, anhöriga och vilken hjälp hon tagit. Vi vill betona att vi pratar om Jackies resa och förhållande till mat och ätande. Vet du med dig att du lätt blir triggad, vänta tills vi släpper del 2. Vi finns i form av stöd hos foreningentilia.se, vi har även samlat alla länkar och tips som delas i detta avsnitt under blogginlägget ”Ätstörningar och självkänsla."

Jackie Stål

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt 22 av Tiliapodden pratar Annesofie Blixt (grundare Tilia) samt Mården Granlund (grundare Under Kevlaret) om HSP (högkänslighet) kopplat till relationer. Lyssna med fördel på detta avsnitt först, sedan avsnitt 21. Vi har tidigare även släppt en mer förklarande del i avsnitt 11. På köpet denna gång - bloopers!

Mårten Granlund

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Avsnitt 21 av Tiliapodden snackas kärlek och relationer med grund i ”boken” som vi glömmer nämna namn på i podden så här kommer det: Den högkänsliga människan och kärleken av Elaine Aron. Vi pratar bland annat närhet, dejting, att vara och att bli kär, om rädslor, vardag och lycklig kärlek.

Mårten Granlund

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Vi får besök av Fanny och Josefine, två tjejer med diagnosen ADHD men med olika berättelser och erfarenheter. Gemensamt är att de fått sin diagnos "för sent" i livet.

Fanny Åberg och Josefine Franc

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Ombytta roller när Under Kevlarets Mårten intervjuar Tilias grundare. Det blir ett härligt avsnitt, högt och lågt, allvar och skratt där vi berör svårigheten i att prata känslor, murar, relationer och äkthet.

Gäst:

Annso Blixt (Tilias grundare)

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Vi pratar med Adam Werner (volontär Tilia) och Mårten Granlund (Under kevlaret) om att som kille på grund av machokulturen ha ett outtalat krav på sig att klara sig själv, där alla känslor inte inkluderas. Vi diskuterar också lösningar kring hur vi ska nå de killar som mår dåligt.

Adam Werner och Mårten Granlund

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

För tredje året i rad spelade vi in en podd under politikerveckan i Almedalen i Visby. Programledare är Annesofie Blixt. Vi pratar vidare efter Tilias egna seminarie där vi lyft ungas röster om psykisk ohälsa samt fångar upp publikfrågor.

Teresa Linnarsson, Adam Werner och Linnea Björndahl

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt 16 talar vi om Ortorexi, fixering vid nyttiga livsmedel i kombination med extremt stora träningsmängder. Gäster är Yvonne Lin, som bland annat skrivit boken “Ortorexi fixering vid mat och träning” och Rosanna Gunnarson.

Yvonne Lin och Rosanna Gunnarsson

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt 15 intervjuar Tiliapodden William Spetz. Vi diskuterar ångest, förväntningar och prestationer med 19-åringen som snart ska leda finalen i Melodifestivalen.

William Spetz

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt 14 får vi besök av en podd-kollega, Christian Dahlström. Han poddar med ”Sinnessjukt” och har även skrivit boken ”Panikångest och depression”. Läs mer i bloggen Vad är depression. http://vadardepression.se/ Vi pratar naturligtvis panikångest, paniksyndrom och depression men också KBT-terapi och app-hjälp.

Christian Dahlström

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

“Så länge som samhället finner en anledning att hata mig så kommer jag att hata mig.” I detta avsnitt träffar vi Stefan Eklöf och diskuterar homosexualitet och psykisk ohälsa.

Stefan Eklöf

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt tolv av Tiliapodden sänder vi direkt från Almedalen. Vi berättar om våra valkrav, vad vi gör här under politikerveckan och våra ungdomar delar med sig av sina erfarenheter.

Louise Aronsson och Jenny Bjärne

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt elva intervjuar vi Nina Tegar om HSP, eller högkänslighet. Det är ett personlighetsdrag som många av oss har, en femtedel av befolkningen.

Nina Tegar, Föreningen för Högkänsliga

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt tio av Tiliapodden talar vi om ångest med Carolina Gynning. Hur man kan vara snäll mot sig själv, vara stolt över den man varit och få bukt med sin ångest?

Carolina Gynning

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Sara Bouzaiene har den ovanliga sjukdomen NMO, som drabbar nervsystemet. Det här avsnittet av Tiliapodden handlar om hur fysisk och psykisk ohälsa samverkar. Hur håller man modet uppe när man genomgår en svår behandling som visar sig inte fungera som man tänkt?

Sara Bouzaiene

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Denise Jansson berättar om hur hennes ätstörningar och självskador till slut ledde till tvångsvård, bältesläggning och tvångsmedicinering. Och vägen därifrån via Tilias mentorsskap och hur hon till slut delade ut Aftonbladets pris till Tilia tillsammans med Fredrik Reinfeldt.

Denise Jansson

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt sju diskuterar vi sex som ett självskadebeteende. I studion har vi med oss författaren, ståuppkomikern och föreläsaren Niclas Christoffer och Kim Forstén med egna erfarenheter av ämnet. Vi talar om sex som ett självskadebeteende, om Niclas Christoffers nya bok Airtight och hans två tidigare böcker Som Zlatan fast bättre och Som James Dean fast snyggare som handlar om ätstörningar och självskadebeteenden.

Niclas Christoffer och Kim Forstén

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt sex träffar vi Micke Spreitz, känd som bland annat Tor i Gladiatorerna, Lisbeth Salanders halvbror i Millenium-trilogin och senast aktuell från Johan Falk. Samtalet börjar i Micke Spreitz barndom och en dålig relation med pappan som ledde till en kriminella och känslolösa ungdomsår. Men en liten sinnesundersökning blev vändpunkten och numera arbetar Micke Spreitz med att hjälpa andra unga. Vi snackar också kampsport och känslor.

Micke Spreitz

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

Depression är den vanligaste psykiatriska diagnosen bland unga vuxna idag. Vi pratar med Anne Lichtenstein, grundare av organisationen UDDA (Ung Depression och Dess Anhöriga) och Robin Bergström som har egna erfarenheter av depression.

Anne Lichtenstein (UDDA) och Robin Bergström

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt #4 pratar vi om psykisk hälsa, ohälsa och sjukdom – vad innebär begreppen? Vi gästas av Pernilla Thelaus och Pärlan Wallenfeldt som står bakom projektet Fukcnormal. Pillan och Pärlan berättar sina egna historier kring psykisk ohälsa men främst vad som driver dem idag. Vi diskuterar och problematiserar vad som egentligen är normal i dagens samhälle.

Pillan & Pärlan

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt #3 av Tiliapodden pratar vi om känslan av att gräset är grönare på andra sidan. Den ständiga strävan efter något annat. Varför har vi så svårt att känna att vi duger precis som vi är?

Marie Carlsson

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I avsnitt #2 av Tiliapodden pratar vi om att bli friskförklarad. Vad innebär det egentligen och betyder det att man automatiskt borde vara lycklig? Vi problematiserar och diskuterar begreppet och den ofta upplevda pressen som följer efter en “friskförklaring”.

Pernilla Thelaus

Tiliapodden på iTunes Lyssna direkt

I första avsnittet av Tiliapodden sitter vi på Gotland och spelar in mitt i Almedalens vimmel, året är 2014. Avsnittet tar upp Tilia som organisation och varför vi behöver finnas. Vår gäst Liv berättar om sina erfarenheter av vården.

Liv Fischer Andersson