Sommaren 2017 med Tilia

Sommaren – en tid då vi alla borde få möjlighet att njuta av det fina runt omkring oss, att vara lediga och ladda våra batterier. Men för många unga med psykisk ohälsa innebär sommaren en ökad oro och ängslan.

– Redan på vårkanten hör ungdomar av sig till oss och berättar om sin oro inför sommaren, säger Madeleine Boström, projektledare för Tilias sommarstöd.

Tilia är en ideell organisation för unga med psykisk ohälsa. Stödet riktar sig till alla mellan 12-30 år oavsett könstillhörighet. Tilia har bland annat en stödchatt som är öppen varje kväll samt en stödmail, hit kan unga kan vända sig oavsett var i landet de bor. I och med chatten som har öppet varje kväll garanteras att unga kan nå en volontär inom 24 timmar och stödmailen besvaras alltid inom 7 dagar.

– Våra volontärer vet hur det känns att drabbas av psykisk ohälsa, de vet att psykisk ohälsa inte tar sommarlov eller semester. De är medmänniskor som själva har en erfarenhet av att må dåligt och sitter på en djup förståelse för ungdomar. Volontärerna vet betydelsen av någon som lyssnar och finns där, speciellt under tider då övriga samhället tar ledigt, slappnar av och bubblar av lycka. Madeleine Boström, projektledare för Tilias sommarstöd.

Så här kan du som känner att du behöver nå oss under juni, juli och augusti

Direkt stöd

Gemensamt för alla Tilias volontärer är att vi är unga vuxna som alla har egen erfarenhet av psykisk ohälsa, egen eller anhörigs, och vet vad du går igenom. Vi presenterar alltid våra volontärer på vår hemsida så du som söker stöd hos oss ska känna ytterligare trygghet. Tillsammans hanterar vi ämnen som ångest, oro och stress.

Du är trygg hos oss, det du berättar stannar här. Vi har avlagt tystnadslöfte, men har inte tystnadslöfte mellan varandra i föreningen. Som ideell förening har vi inte anmälningsplikt, men vi hjälper dig gärna med alla processer som rör dig om du vill gå vidare med något. Du har alltid möjlighet att vara anonym.

Chatt

Mia Hällberg, volontär i chatten

Chatten öppen varje kväll, mellan 21 – 22:30, inga undantag storhelger eller röda dagar. Här kan du läsa mer om oss som chattar, se schema och hur du gör för att chatta med oss.

Midsommar har alltid varit den svåraste högtiden för mig. Alla de förväntningar som fanns på vackra kläder, blommor i håret och sommarlycka. Att umgås med människor som vill veta ”hur det går” och ”vad en vill i framtiden”, att ha blickarna på sig vid matbordet, att känna sig tvungen att leka runt stången. Att säga vad andra vill höra och skratta när de andra skrattar; att vara på låtsas. Det tog kraft och var otroligt ångestladdat. Om jag ändå haft möjlighet att tala med någon som funnits där helt kravlöst och lyssnat och försökt förstå mig, det hade betytt så mycket. Därför vill jag finnas i chatten på midsommar, för dig. <3 /Mia

Mail

Vi svarar på samtliga mail så snart vi kan, senast inom sju dagar. Här kan du läsa mer om vårt mailstöd och om oss som svarar dig.

Instalive

Instalive, varannan söndag hela sommaren, mellan 20 – 21:30 – start midsommarhelgen!

Hampus Nessvold som live:ar i sommar

Reglerna är enkla, tillsammans blir allt lättare och vi finns på Instagram där det bara är att hoppa in på en live-sändning. Här kommer vi att prata om allt mellan himmel och jord, som vanligt.Ämnen som tidigare kommit upp som vi har hjälpts åt att bemästra är till exempel ensamhet, självkänsla, att må bra och att våga göra det, att det för vissa personer är lättare att uttrycka sig i skrift än att prata.

Här kan du läsa mer om hur det går till, schema och om oss som Insta-live:ar i sommar.

Jag tycker Tilia gör det som är viktigt när det gäller psykisk ohälsa. Att förebygga och stödja genom att prata, inte bara vardagar mellan kl. 8-17, utan kvällstid årets alla dagar. Att ha någon som finns där jämt, som en kan lita på, som lyssnar när en behöver öppna upp sig kan betyda allt. /Hampus

Kompisgrill

Söndag 18 juni grillar vi på Tilia tillsammans med Kompis Ungdom, som är en kontaktskapande verksamhet för nyanlända ungdomar och de som redan är etablerade i Stockholm. Det blir grill, häng och kubb-spel, på gräsmattan på baksidan av Tilias place, Regnstigen 3 mellan 12 – 16. Vi bjuder på mat så kom som du är och ta gärna med en vän om du vill.

Anmäl dig till info@foreningentilia.se eller till Kompis Ungdom på: 0732493705.

Pride-prepp

Måndag 31 juli klockan 17 – 20, hänger våra volontärer Pia, Josefin och Mikaela här på Regnstigen 3 och preppar inför Pride.

Kom som du är, ta med en vän eller flera om du vill. Vi målar lakan och Pride-preppar för att vara redo till lördagens parad.

Anmäl dig gärna, senast dagen innan, alltså söndag den 30 juli så vi vet hur mycket fika vi ska köpa, till info@foreningentilia.se, dit kan du också höra av dig om du andra frågor om vår Pride-medverkan.

Prideparaden, i Stockholm

Lördagen den 5 augusti.

Psykisk ohälsa är överrepresenterad i gruppen HBTQ+. Därför vill vi visa vårt ställningstagande genom att medverka i Pride-paraden.

Vi tycker såklart att alla ska ha rätt till att vara den man är, älska den man vill.

Dessutom har festivalen i år temat ”redo för nästa steg” – vilket vi är. Vi kommer framöver att arbeta mer utbrett för och i större utsträckning i samarbete med andra aktörer, för unga i gruppen HBTQ+.

Vi får paradordning och därmed exakt tid för när vi ses närmare paraden, men vet du redan nu att du vill du gå med oss? Maila info@foreningentilia.se, så återkommer vi med mer info! ♥

Kort om paraden

Stockholm Pride Parad är Skandinaviens största prideparad. Det är ett evenemang som inte får missas.
Paraden tågar genom Stockholm Stad och är en glädjefylld och färgglad manifestation av kärlek och frihet, samt en demonstration för allas rätt att älska den man vill. Den genomförs under demonstrationsrätten och alla får delta eller se på. Paraden drar närmare 45 000 deltagare, 200 ekipage och fordon samt beskådas av närmare 450 000 människor på Stockholms gator och torg.

Årets paradväg: Kungsholmstorg – Norr Mälarstrand – Hantverkargatan – Stadshusbron – Tegelbacken – runt Rödbodtorget – Vasagatan – Kungsgatan – Sturegatan – Lidingövägen – Östermalms IP. Paradvägen är 4,3 km lång och tar ca 2 timmar att promenera. Stockholm Pride Parade är inte bara festivalveckans största evenemang utan även Skandinaviens största prideparad!
Sköna skor och vattenflaska rekommenderas. 😉

Läs mer på Stockholm Pride!

Tiliapodd, blogg, sociala medier

Tiliapodden släpper nya avsnitt, du hittar oss på iTunes där du söker på ”Tiliapodden” eller här. Bloggen rullar genom #psynligt och på våra sociala medier ska göra allt för att visa på att vi finns kvar här, när mycket annat i samhället stänger ned – samt att en sommar innebär annat än de lyckliga bilderna vi ser som lätt kan bli ett krav. Vi hoppas att vi tillsammans kan hjälpas åt att låta livet vara livet även denna sommartid, med ups and down – men tillsammans!

Vi ser ser mycket fram emot en sommar med ER!

Almedalsveckan

Isak Sandell, volontär Almedals-team

Under början av juli befinner vi oss på Almedalsveckan, där vi för fram ungas röster om förändring som önskas ske på området ungas psykiska hälsa. Du kommer att kunna följa oss hela veckan på sociala medier, och vi vill uppmana till att ni gör denna vecka med oss. Vi tar gärna in dina åsikter, tankar, drömmar. Så tveka inte att kommentera, dela och var delaktig så att alla röster kommer fram där de verkligen kan göra skillnad.

”Att psykisk ohälsa ökar bland unga vet vi alla, vad vi bör göra åt saken diskuterar många- men inte med oss unga. Genom att vara där vill jag lyfta att vi unga finns och vi vill gärna vara med och diskutera, fundera och säga vad vi tycker är bäst för oss.” /Isak

Här kan du läsa mer om Tilia goes Almedalen 2017!

Sommarläger

Vi har inga sommarläger i år pga resursbrist, däremot kommer vi ha Nyårsläger, anmälan öppnar i september. <3

Vill du stötta vårt sommarstöd ekonomiskt, bidra här!