Psykisk ohälsa

Är det psykisk ohälsa eller livet?

Denna sida med tillhörande flikar är under uppbyggnad. Tack för ditt tålamod. <3

Att veta om det verkligen är psykisk ohälsa eller ”bara” livet, är en fråga som kan vara svårt att svara på. Men vi får den ofta.

På den här sidan har vi därför försökt ta med massa olika vanliga känslor som ofta kommer upp i vårt stödjande arbete. Det är unga personer som tidigare sökt stöd hos Tilia som skrivit de olika texterna och som du ser i flikarna berör de till exempel ensamhet, prestationsångest och stress. Vi hoppas denna sida kan hjälpa dig som undrar om det är psykisk ohälsa du har och förhoppningsvis får du lite vägledning och igenkänning. Det är helt okej om det räcker så för just dig.

Är det så att fler tankar väcks som du vill bolla med oss, presenterar vi också Tilia som organisation lite mer nedan.

Tilia

Foto: Linnea Björndahl

Tilia finns för er unga som efterfrågar en mer lättillgänglig stödverksamhet än vården. Vi har mött många som haft svårt för att få hjälp med till exempel ängslan, ångest, oro samt alla de olika ämnen vi har valt att skriva om som finns i flikarna till vänster. Just de ämnena är vi väldigt bra på här på Tilia. Här är din sanning nog och du behöver inte övertyga oss om något för att få stöd.

Det kan kännas som att vi lever i en väldigt “hård” värld, med höga prestationskrav och stort ansvar på oss som individer redan som unga. Ibland ställer vi oss faktiskt till och med frågan om det inte är samhället runt omkring som snarare är sjukt, än vi som drabbas av ohälsa.

Här finns istället en frizon, där det är tillåtet att bara vara, tillåtet att känna. Det finns inte alltid självklara svar, vi kan prova oss fram tillsammans.

En hoppfull grej är: vi är cirka hundra volontärer här på Tilia. Vi har alla känt av psykisk ohälsa på olika sätt. Och idag har vi alla kommit till en punkt i livet där det känns bättre. Vi sitter alla på olika tankar, erfarenheter och verktyg. Så om du vill, kika våra alternativ för stöd här. Men det räcker såklart fint om du bara vill stanna här och läsa. Ta det i din egen takt. Vi finns kvar!  <3

Tilias stödchatt är öppen 21 - 22:30, varje kväll året runt. Kom gärna tillbaka då, vi ser fram emot att prata med dig. Tills dess går det bra att skicka ett meddelande nedan. OBS! Använd då din riktiga mailadress så vi kan svara dig.