#psynligt

psynlig_banner_851x315

Om #psynligt

2014 drog Tilia igång kampanjen #psynligt tillsammans med vännerna Ungdomar.se och Fryshusets Nätvandrare. Syftet? Att krossa skam och fördomar och visa att psykisk ohälsa har många olika ansikten.

Psykisk ohälsa har inte bara ett ansikte. Och det är i de flesta fall inget som går att se. Ändå är det ofta en väldigt ensidig bild – en ung tjej eller kille i svarta kläder och med svartfärgat hår – som sprids i media och på kommuner och skolors hemsidor. Att förknippa psykisk ohälsa med vissa subkulturer är inte bara fel utan kan även vara skadligt.

– Med #psynligt vill vi krossa de föreställningar och fördomar som finns kring psykisk ohälsa. Vi vet att det inte är något som ser ut på ett visst sätt eller bara drabbar en viss grupp – vilket tydligt framgår i vårt forskningsbaserade hälsoprojekt Kom igen!, som nyligen lanserades på sajten, säger André Vifot Haas, webbansvarig på Ungdomar.se.

– Istället för att titta på vem som har svart hår, svarta kläder och piercingar i ansiktet, finns det vetenskapliga metoder att ta till. Psykisk ohälsa behöver inte heller vara någon svaghet – i många fall är det tvärtom, säger Helena Meyer, verksamhetsansvarig på Fryshusets Nätvandrare.

– Det finns många som går runt och är det där mörkertalet, som inte är jättesjuka men ändå mår dåligt, och som kanske inte vågar berätta för någon. Vi vill vara de vuxna som inte dömer eller springer iväg, utan som sitter kvar och lyssnar, säger Annesofie Blixt, grundare av Föreningen Tilia.

Denna chatt är öppen 21 - 22:30, varje kväll året runt. All övrig tid kan du istället maila oss på stod@foreningentilia.se <3