#dagenförungaspsykiskahälsa

Tema 2018: LYSSNA

Dagen för ungas psykiska hälsa är en temadag i almanackan den 4/9 på Tilias initiativ. Datumet är dagen då Tilia grundades.

Syftet är att dels uppmuntra alla som kan och har möjlighet till att agera i frågan kring ungas psykiska ohälsa där ungas röster står i fokus. Varje år delar Tilia ett tema. Temat för 2018 är ”lyssna”.

Det finns sedan tidigare så kallade temadagar för att uppmärksamma bland annat kanelbullar och våfflor, men trots att 1 av 4 unga lider av psykisk ohälsa (och därtill ett stort mörkertal) så fanns det ingen dag som uppmärksammade och tog ungas psykiska ohälsa på allvar. Detta ville vi ändra på och den 4 september har sedan 2014 varit inskriven på temadagar.se som ”Dagen för ungas psykiska hälsa.

– Louise Aronsson samordnare på Tilia.

Dagen för ungas psykiska hälsa: engagera dig

Årets tema ”lyssna” är grundläggande för att fler unga ska känna sig hörda. För att nå dit, dela och sprid gärna podcast, film och debattartikel vi sprider idag på detta tema!

Dela information om att Tilia finns så att fler får stöd, vi finns på FacebookInstagram och Twitter.

Vi har tidigare uppmärksammat #dagen för ungas psykiska hälsa – ett urval

• Biblioteket i Handen ordnade år 2014 en särskild hörna med böcker på temat ungas psykiska hälsa, med tillhörande text:

14011923_275063219541566_1190112531_n”Idag är det Dagen för ungas psykiska hälsa. På biblioteket i Handen vill vi uppmärksamma det med att visa några böcker om personer som inte mår så bra. Man är aldrig ensam om att må dåligt, och man kan få hjälp.”

Denna chatt är öppen 21 - 22:30, varje kväll året runt. All övrig tid kan du istället maila oss på stod@foreningentilia.se <3