Tema #psynligt oktober: din story om psykisk ohälsa!

Vill du vara med och dela din känsla kring psykisk ohälsa här hos Tilia?

Vi får ständigt höra så många fina historier av er unga som berättar vad ni varit med om. Vi tycker att era historier är otroligt viktiga och bidrar till ökad kunskap om ungas mående.

Det finns mycket information ute där fokus ligger på diagnoser och symtom. I vår kampanj lägger vi istället fokus på känslan!

Varje månad har vi ett tema kopplat till psykisk ohälsa. Under oktober månad har vi ett lite bredare ämne än vanligt, just för att vi vill öppna upp för alla att dela med sig och berätta sin story. Så denna månad fokuserar vi helt enkelt på psykisk ohälsa: vad vill du berätta?

Hur?

Vad roligt att du vill vara med och berätta och göra psykisk ohälsa #psynligt.

Så här går det till:

Du skriver en text, där du berättar om din känsla och din egna upplevelse kring ämnet. Texten kan gärna vara cirka en A4 lång. Tanken med #psynligt är att fler unga ska känna igen sig och hitta till Tilia, att vi delar känslor, tankar och upplevelser just för att saker inte ska växa och bli större än vad de egentligen är i ensamhet. Du får gärna avsluta ditt inlägg med tips/verktyg på hur du gjort för att ta dig ur ett dåligt mående eller vilken hjälp du fått eller hur du hanterar dina tankar idag. Vi har önskemål på att du bifogar minst en bild som är taget av dig själv som kan stärka din text. Det kan vara en selfie, eller något helt annat som beskriver din känsla. Bilden kan med fördel vara liggande!

Vi publicerar sedan din text tillsammans med en bild på vår blogg i form av ett gästblogg-inlägg. Vi kan även komma att klippa ut en del av din text och göra en citat-bild som vi delar på vår Facebook. Vi delar även din historia på InstagramI och med att du skickar in din text och bild, godkänner du att vi publicerar dessa på Tilias medier angivna enligt ovan: blogg (på foreningentilia.se), Tilias Instagram samt Facebook.

Så här såg det ut när Metro uppmärksammade #psynligt, för dig som vill läsa mer: Unga spräcker fördomar med selfies.

Maila text, bild och eventuella frågor till: psynligt@foreningentilia.se – ange även vart du bor och ålder.

Tveka inte att höra av dig om du har frågor eller funderingar! Vi är även tacksamma för tema-förslag för kommande månader.