Starta egen insamling

Tack vare er alla hjältar som samlar in pengar till vår verksamhet kan vi hjälpa fler ungdomar som lider av psykisk ohälsa.

Du kan starta en egen insamling och göra skillnad till förmån för Tilia! Utöver de riktlinjer som Tilia har är det bara din fantasi som sätter stopp för vad du kan göra för att samla in pengar. Du kan anordna loppis, auktion, tillverka egna produkter eller smycken, anordna ett lopp eller en fest.

Tidigare exempel på insamlingar: Loppis, inspirationsdag med föreläsningar och fika, försäljning av olika produkter till exempel nyckelringar med budskap, insamlingar i skolklasser, klädbytardagar.

Vem kan göra det?

Privatpersoner, arbetsplatser, företag, skolklasser eller kompisgäng – alla är välkomna att starta en egen insamling.

UF-företag?

Vi kan inte ingå samarbeten men ni kan gärna starta en insamling till Tilia inom ramen för ert företag.

För att starta en insamling

Kontakta info@foreningentilia.se efter att du läst igenom våra riktlinjer! När du har läst igenom riktlinjerna skickar du in:

• Start- och slutdatum på din insamling.
  • Vad du vill göra för insamling och hur du ska gå tillväga.
  • Insamlingsmål, det vill säga hur mycket pengar du hoppas kunna få in med din insamling.
  • Märk till mail i ämnesraden med ”starta insamling” så kontaktar vi dig inom kort!
  • När du fått ok från oss är det bara att köra igång! Håll oss gärna uppdaterade under insamlingens gång. Vi tycker att det är jätteroligt att få ta del av ditt arbete och kan komma med råd och svara på eventuella frågor.

Lite viktig info

Tilia har riktlinjer som är bra att känna till om du planerar att starta en egen insamling.

• Vi kan bidra med informationsbroschyrer och logotyp med texten ”Vi stöttar Tilia” om du vill marknadsföra din insamling. Observera att det inte är okej att använda någon annan av Tilias logotyper i samband med insamlingen.
  • Möjligheten att agera återförsäljare för Tilias produkter är begränsad till de parter som tecknat avtal om sådan försäljning. Du kan alltså inte sälja våra ”Tilia-”/”BeYou”-armband eller några andra av våra produkter.
  • Det är inte möjligt att arrangera en pärldag och pärla våra ”Tilia-”/”BeYou”-armband.
  • Tilia har inte möjlighet att öronmärka insamlade medel. Det går alltså inte att rikta insamlingen mot ett specifikt ändamål inom organisationen.

Sprida min insamling

När du har skapat en insamling är det bra om du använder dig av sociala medier för att kunna nå så många som möjligt. Du kan till exempel skapa en Facebook-sida där du kan bjuda in vänner och bekanta. Hitta forum, bloggar eller webbsidor där det finns personer som kan tänkas vara intresserade av din produkt/event/erbjudande/evenemang och ta kontakt.

Ett exempel på Facebook-sida: Peppburk – insamling till förmån för Tilia

Inspiration

Välgörenhets-stream #ViHjärtahjärnan

En av de pågående insamlingarna just nu är #ViHjärtahjärnan. Mellan den 24 okt och 24 dec skapar röstskådespelarna Christian Hedlund och Linn Ehrner en välgörenhetsinsamling med videos och livestreams till förmån för TILIA! Insamlingen går under namnet #ViHjärtaHjärnan. Hedlund & Ehrner kommer att spela PlayerUnknown’s Battlegrounds, Worms WMD, The Hunter: Call of The Wild, Euro Truck Simulator 2 och mycket mer! Självklart interagerar de med dig som tittar också.
Tillsammans hoppas de kunna hjälpa Tilia i sitt arbete att göra psykisk ohälsa mer #psynligt. För hjärnan är en komplex sak och #ViHjärtahjärnan – se alla videos och streams här!

Välgörenhetskonserten H.O.P.E

Ett annat av alla projekt som gjorts genom insamlingar är välgörenhetskonserten H.O.P.E, citatet nedan hämtat ur artikel från Smålands-Tidningen.

Pengarna som konserten samlade in genom entré och insamlingsbössor gick till Tilias ideella arbete mot ungas psykiska ohälsa som pågått sedan 2012. Amanda Lönnberg är volontär för Tilia och började konserten med att berätta om vad Tilia är, hur de jobbar och hur hon själv fick kontakt med dem. Hon led för ett par år sedan av ätstörningar och självskadebeteende men hittade efter en tid deras chatt, där hon sedan satt varje kväll. Där kände hon att det var någon som förstod och det faktiskt fanns folk som brydde sig om henne. En sommar fick hon åka på ett sommarläger som Tilia hade hand om.

– Det förändrade mitt liv. Jag kom hem med en ny självkänsla och hopp om livet, berättade Amanda.

Att bidra till Tilia

Tilia är en ideell förening* som är beroende av bidragsgivare. Alla gåvor gör stor skillnad för oss och möjliggör de projekt vi vill genomföra för barn och ungas psykiska hälsa.

*Föreningens ekonomi granskas av revisor och vi redovisar samtliga intäkter via Årsrapporter. Dessa rapporteras dessutom in till stiftelsen Reach for Change samt granskas av oberoende part, år 2016 av regeringens samordnare på området psykisk hälsa, Kerstin Evelius. Läs mer här!

Tilias stödchatt är öppen 21 - 22:30, varje kväll året runt. Kom gärna tillbaka då, vi ser fram emot att prata med dig. Tills dess går det bra att skicka ett meddelande nedan. OBS! Använd då din riktiga mailadress så vi kan svara dig.