Starta egen insamling

Tack vare er alla hjältar som samlar in pengar till vår verksamhet kan vi hjälpa fler ungdomar som lider av psykisk ohälsa.

Nu kan du starta en egen insamling och göra skillnad till förmån för Tilia! Utöver de riktlinjer som Tilia har är det bara din fantasi som sätter stopp för vad du kan göra för att samla in pengar. Du kan anordna loppis, auktion, tillverka egna produkter eller smycken, anordna ett lopp eller en fest till förmån för Tilia. Möjligheterna är oändliga.

Tidigare exempel på insamlingar: Loppis, UF-företag, inspirationsdag med föreläsningar och fika.

Vem kan göra det

Privatpersoner, arbetsplatser, företag, skolklasser eller kompisgäng – alla är välkomna att starta en egen insamling.

UF-företag?

Vi kan inte ingå samarbeten men ni kan gärna starta en insamling till Tilia inom ramen för ert företag.

Inspiration

Ett av alla projekt som gjorts genom insamlingar är välgörenhetskonserten H.O.P.E, citatet nedan hämtat ur artikel från Smålands-Tidningen.

Pengarna som konserten samlade in genom entré och insamlingsbössor gick till Tilias ideella arbete mot ungas psykiska ohälsa som pågått sedan 2012. Amanda Lönnberg är volontär för Tilia och började konserten med att berätta om vad Tilia är, hur de jobbar och hur hon själv fick kontakt med dem. Hon led för ett par år sedan av ätstörningar och självskadebeteende men hittade efter en tid deras chatt, där hon sedan satt varje kväll. Där kände hon att det var någon som förstod och det faktiskt fanns folk som brydde sig om henne. En sommar fick hon åka på ett sommarläger som Tilia hade hand om.

– Det förändrade mitt liv. Jag kom hem med en ny självkänsla och hopp om livet, berättade Amanda.

Vad går pengarna till

Ni bidrar till att vi kan fortsätta ha verksamheten öppen 365 dagar om året för unga med psykisk ohälsa. Vi har chattverksamhet, mailstöd, läger och stödgrupper. Vi vill finnas som det “mellanting” som idag saknas i offentlig sektor i vårt samhälle. Där sjukvården inte räcker till och ungdomar inte orkar med sin vardag utan hjälp.

Att tänka på innan du sätter igång

Tilia har riktlinjer som är bra att känna till om du planerar att starta en egen insamling.

• Vi kan bidra med informationsbroschyrer och logotyp med texten ”Vi stöttar Tilia” om du vill marknadsföra din insamling. Observera att det inte är okej att använda någon annan av Tilias logotyper i samband med insamlingen.
  • Möjligheten att agera återförsäljare för Tilias produkter är begränsad till de parter som tecknat avtal om sådan försäljning. Du kan alltså inte sälja våra ”Tilia-”/”BeYou”-armband eller några andra av våra produkter.
  • Det är inte möjligt att arrangera en pärldag och pärla våra ”Tilia-”/”BeYou”-armband.
  • Tilia har inte möjlighet att öronmärka insamlade medel. Det går alltså inte att rikta insamlingen mot ett specifikt ändamål inom organisationen.

Marknadsföra min insamling

När du har skapat en insamling är det bra om du använder dig av sociala medier för att kunna nå så många som möjligt. Du kan till exempel skapa en Facebook-sida där du kan bjuda in vänner och bekanta. Hitta forum, bloggar eller webbsidor där det finns personer som kan tänkas vara intresserade av din produkt/event/erbjudande/evenemang och ta kontakt.

Håll oss gärna uppdaterade under insamlingens gång. Vi tycker att det är jätteroligt att få ta del av ditt arbete och kan komma med råd och svara på eventuella frågor.

Starta en insamling

Kontakta: info@foreningentilia.se efter att du läst igenom våra riktlinjer! För att starta en insamling skickar du in:

• Start- och slutdatum på din insamling.
  • Förslag på vad du vill göra för insamling och hur du ska gå tillväga.
  • Insamlingsmål, det vill säga hur mycket pengar du hoppas kunna få in med din insamling.
  • Märk till mail i ämnesraden med “starta insamling” så kontaktar vi dig inom kort!

Tilias stödchatt är öppen 21 - 22:30, varje kväll året runt. Kom gärna tillbaka då, vi ser fram emot att prata med dig. Tills dess går det bra att skicka ett meddelande nedan. OBS! Använd då din riktiga mailadress så vi kan svara dig.