Bli volontär

vollisarTack för att du vill bli volontär hos oss på Föreningen Tilia. Vår verksamhet görs möjlig av ideell kraft. Våra i dagsläget cirka 100 volontärer är våra hjältar!

Det finns olika sätt att engagera sig hos oss. Vi behandlar alla ansökningar, men har bara möjlighet att höra av oss till de vi kommer att rekrytera. Stort tack på förhand för förståelse för detta.

Övergripande information för dig som söker till volontär hos Tilia

Psykisk ohälsa kan, med rätt stöd, vara övergående och behöver inte utvecklas till en psykisk sjukdom. Att använda begreppet psykisk ohälsa är inte alltid helt lätt. Ofta ryggar folk tillbaka, det får en negativ klang. Inte sällan delar det upp människor. Just därför har vi valt det helt neutrala namnet Tilia. Här vill vi avdramatisera hela begreppet. Alla människor mår dåligt då och då. Det som är oroväckande är att det är en trend som ökar i vårt samhälle, bland många grupper. Vi har valt att fokusera på våra favoriter: ungdomarna!

För det är faktiskt inte det enklaste, att i vårt samhälle få må dåligt utan att skämmas. Men om man skäms och drar sig undan blir man också ensam med sitt problem och riskerar att trassla in sig i sina egna tankar. Är de tankarna på väg ned i en negativ spiral kan det bli farligt, man blir liksom sin egen fiende. Här kommer några ord, utan inbördes ordning eller utan värdering i dem, som vi möter:

Orolig, nedstämd, ångestfylld eller ledsen. Prestationskrav, stress, att vara adopterad, att ha ett dolt handikapp, riskera bli bortgift, att uppleva utanförskap, missbruksproblem eller att någon i omgivningen har det, man har för mycket ansvar hemma, känner att allt är meningslöst, vet inte vem man är eller vad man vill, problem med maten, över-tränar, är mobbad.

Grundutbildning sker två gånger per termin.

Volontär chattstöd

Om chatten

Tilias chatt har öppet varje kväll, året om mellan 21 – 22:30 för de mellan 12 – 30 år som behöver stöd för sin psykiska ohälsa.

Varje vecka presenterar vi nytt schema för vilka som kommer att sitta i chatten, som var och en har egen erfarenhet av olika kunskapsområden. Tillsammans hanterar vi ämnen som psykisk ohälsa, ångest, oro och stress.

Vi har valt att vara öppna med vilka vi är för att våra unga lättare ska finna en trygghet att kontakta oss.

Vi söker dig som:

• Har egen erfarenhet av psykisk ohälsa antingen som drabbad eller närstående för ökad förståelse för den stödsökandes situation.
  • Har tillfrisknat från din egna eventuella psykiska ohälsa och är stabil i ditt mående, är flexibel och osjälvisk.
  • Är en lyhörd varm person som brinner för ungdomar och har lätt att uttrycka dig i skrift.
  • Är beredd att synas med förnamn, bild samt kort beskrivning om dig själv på foreningentilia.se samt i vissa fall på Tilias sociala medier.
  • Är 23 år eller äldre.
  • Bor i Stockholmsområdet eller har möjlighet att ta dig hit vid handledningstillfällen då dessa är obligatoriska.

Minimiåtagande

Uppdraget kräver 2 timmar varannan vecka, alltså cirka 4 timmar per månad, på distans, exklusive obligatorisk utbildning och handledning.

Detta får du av oss

• Grundutbildning i Tilia samt samtalsmetodik
  • Introduktion till chatten
  • Handledning 2 gånger per termin
  • Inspirationskvällar och fortbildning
  • Del i en gemenskap som är svår att förklara i ord
  • Möjlighet att påverka barn och ungdomars liv till det bättre

Låter detta som något för dig?

Fyll i formuläret nedan där du svarar på dessa frågor:

• Berätta kort om din erfarenhet eller koppling till psykisk ohälsa.
  • Hur har du bearbetat din erfarenhet eller koppling till psykiska ohälsa?
  • Varför vill du engagera dig i Tilias stödchatt?
  • Varför tror du att du skulle passa i just chatten?
  • Berätta gärna om övriga meriterande utbildning eller uppdrag kopplade till ungas psykiska ohälsa du haft.

Volontär mailstöd

Om mailstöd

Tilia erbjuder stöd via mail för de mellan 12 – 30 år som behöver stöd för sin psykiska ohälsa. Vi garanterar svar inom 7 dagar.

Tillsammans hanterar vi ämnen som psykisk ohälsa, ångest, oro och stress.

Vi söker dig som:

• Är 23 år eller äldre.

Minimiåtagande

Uppdraget kräver 2 timmar i månaden, på distans, exklusive obligatorisk utbildning och handledning.

Detta får du av oss

• Grundutbildning i Tilia samt samtalsmetodik
  • Introduktion till mailen
  • Handledning 2 gånger per termin
  • Inspirationskvällar och fortbildning
  • Del i en gemenskap som är svår att förklara i ord
  • Möjlighet att påverka barn och ungdomars liv till det bättre

Låter detta som något för dig?

Fyll i formuläret nedan där du svarar på dessa frågor:

• Berätta kort om din erfarenhet eller koppling till psykisk ohälsa.
  • Hur har du bearbetat din erfarenhet eller koppling till psykiska ohälsa?
  • Varför vill du engagera dig i Tilias stödmail?
  • Varför tror du att du skulle passa i just mailen?

Volontär lägerverksamhet

Intresseanmälan – volontär

Jag vill engagera mig som:

Chattvolontär Mailvolontär Lägerledare

Jag har tagit del av och godkänt det som står i Volontärpolicyn

Jag godkänner att Tilia registrerar mina personuppgifter i sitt volontärregister (uppgifterna kommer endast hanteras av Tilia).

Jag är över 20 år.

Tilias stödchatt är öppen 21 - 22:30, varje kväll året runt. Kom gärna tillbaka då, vi ser fram emot att prata med dig. Tills dess går det bra att skicka ett meddelande nedan. OBS! Använd då din riktiga mailadress så vi kan svara dig.