”Jag har alltid varit en kille som gått emot normen gällande många punkter.”

Hur många av killarna i vårt samhälle som väljer att göra tvärtom gentemot tjejerna. Det är trots allt så att 70% av självmorden som sker i Sverige är utförda av killar och män. Något som får än att börja fundera på vart ifrån detta grunder sig, för det kan inte bara vara så att man som kille föds med detta sätt att leva. Utan det måste finnas något längre tillbaka som gjort att man idag lever under dessa förhållanden och en anledningen till varför killar förväntas fungera på ett visst sätt.

Svaret hittas som mycket annat hos den vidriga normen som vi människor fortfarande väljer att forma vårt liv efter. Oskrivna regler har genom tiderna skrivts kring hur vidare en kille ska agera för att vara ”manlig” och stå upp för det kön dem blivit tilldelade vid födslen.

En kille ska klara sig på egenhand, även genom dem hårdare perioderna i livet. Att söka hjälp hos andra är inte på kartan. Normen säger tydligt också att det är helt acceptabelt att som kille ha ett utåtagerande och våldsamt agerande mot andra och för att visa känslor. Viktigt att tillägga i det sistnämnda är att känslorna bör ha med sig själv och göra eller om tjejer, för att vara homosexuell är något som anses vara helt fel som kille. En kille ska bara inleda sexuella kontakter med motsatta könet.

Råkar man vara en kille som går emot någon av dessa normer, så är det inget som går omärkt förbi andra killar. Dem är extremt snabba på att både nappa upp och att komma med kränkande kommentarer eller i värsta fall ett våldsamt agerande. Enbart för att poängtera hur ”fel” det är att gå emot normen. Hur många gånger har detta hänt dig som kille genom åren?

Personligen har detta hänt många gånger under mina ungdomsår då jag alltid varit en kille som gått emot normen gällande många punkter:

1. Jag har majoriteten av gångerna varit öppen kring mitt mående.
  2. Jag hade nästan bara väninnor genom min ungdom.
  3. Jag har nära till känslor och lätt till gråt.
  4. Jag ser inte ut som en muskelpaket.
  5. Jag är en homosexell man i samhället.

Alla dessa saker var något som under skolåren påverkade det psykiska mående negativt, orsakat av andra stereotyper på killar. Som jag fick en känsla av tog på sig en roll så fort dem lämnade sin egna ytterdörr.

Men trots allt negativt som detta gav mig under ungdomsåren är jag ändå nöjd. Jag vågade gå emot normen och istället stå upp för den jag är. Något som jag tycker allt fler killar bör börja göra.
För vad orsaker detta levnadssätt för restrerande människor i samhället? Vad orsakar detta för dig personligen?

Att inte prata om sina känslor och mående med någon annan gör att vi som killar riskerar att drabbas av en psykisk ohälsa på längre sikt. Vilket ger svar på varför majoriteten av antal självmord representerar det manliga könet. En psykisk ohälsa påverkar inte bara oss negativt, utan också våra nära och kära något som man varje dag bör ha med i åtanke när man väljer att lida i tysthet eller i värsta fall väljer att avsluta sitt liv.

Homofobi. Förlåt killar men vi är en stor effekt av den homofobin som idag existerar i samhället, för det är trots allt vi som fått lära oss att ett utåtagerande sätt är acceptabelt, vilket omfattar stora delar av den misshandel som homosexuella är inblandade i eller alla kränkande ord man kan stötta på i det offentliga.

Desstom har vi killar en tendens till att stöta bort allt som går emot det manliga för att bekräfta sin identitet. Genom anstötande heterosexuella samtal där kvinnan framstås som ett objekt för mannen. Vi killar har genom åren haft en otroligt icke acceptabel kvinnosyn.

Därför är det nu viktigt att vi män börjar tänka till och gör en förändring på vårt sätt att förhålla oss i detta samhälle och gentemot varandra. Vi måste sluta bete oss som svin av den orsaken att vi en gång för alla ska lyckas utrota den normen som idag existerar. Resultatet av detta kommer gynna både oss själva, men också våra medmäniskor. Framförallt homosexuella och kvinnorna i vårt samhälle.

Så därför uppmanar jag nu er killar. Börja öppna upp er om hur ni mår, sluta upp med ert mansgris agerande och börja istället leva efter den ni själva är, där ni inte låter er bli påverkade av vad alla andra anser ni bör vara och agera. Ni är ingen annan än er själva. Varför låtsas vara någon ni inte är och som i slutändan bara orsakar smärta, när ni kan vara den ni verkligen är och leva ett hälsosamt liv?

/Robin, 25 år från Stockholm

Detta inlägg är ett av flera under vår kampanj #psynligt där vi belyser olika teman kopplat till ungas psykiska ohälsa.
Det är ett gästblogginlägg publicerat hos Tilia där åsikterna som uttrycks är undertecknads.
Under september månad fokuserar vi på machokultur. I senaste avsnittet av Tiliapodden kan du höra vår gäst Peter Svensson reda ut begreppet om du behöver en grund för att sedan kunna skriva. <3

Tilia är en ideell organisation, alltid tillgängliga för stöd inom 24 timmar, för alla unga oavsett könstillhörighet. <3