4. Första hjälpen till psykisk hälsa

2 dagars evidensbaserad utbildning.

MHFA (Mental Health First Aid) eller Första hjälpen till psykisk hälsa ger kursdeltagaren, den ”Första hjälparen”en handlingsplan som inriktar sig mot mötet med en ung person i kris eller som visar tecken på psykisk ohälsa. Programmet är baserat på vetenskaplig evidens och expert konsensus.

Utbildningen till diplomerad Första hjälpare är totalt 14 timmar. Antal kursdeltagare är mellan 15-20 personer.

I priset ingår en instruktiv och detaljerad handbok i Första hjälpen till psykisk hälsa inriktning ungdom samt diplom. I utbildningsmaterialet ingår även korta instruktiva filmer och gruppövningar.

Vi utbildar runt om i Sverige och kommer gärna till er. Ni står då även för eventuella rese- boendekostnader

Innehåll

• Beskrivning av de vanligaste psykiatriska diagnoserna
  • Ungdomsutveckling, ätstörningar och reaktioner vid traumatiska händelser hos ungdomar
  • Att lyssna utan att värdera
  • Hur man bekräftar och uppmuntrar till att söka lämplig psykiatrisk hjälp och att uppmuntra användandet av olika självhjälpsstrategier

Pris & bokning

Offert

Vill du beställa en föreläsning och/eller skräddarsy ett uppdrag? Hör av dig till Helena Meyer.

E-post: helena@foreningentilia.se

Telefon: 073 501 56 67

Instruktörer

Helena Meyer

Erfarenhet från ideell sektor som mentor och gruppledare. Initiativtagare till projektet Tjejcoach online i Fryshusets regi. Verksamhetsansvarig för Fryshusets Nätvandrare under sju år. Anlitad som expert och föreläsare kring ungas internetanvändning via föreningen Surfa Lugnt.

Utbildad Instruktör i Första hjälpen till psykisk hälsa för ungdomar. Har läst Socialpedagogiskt ungdomsarbete på Tollare Folkhögskola.

Louise Aronsson

Erfarenheter av föreningsliv och volontärarbete både nationellt och internationellt. Tidigare arbetat inom socialpsykiatrin och som stöd till barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Utredningsekreterare i den offentliga utredningen om tvångsåtgärder av barn inom psykiatrisk tvångsvård (Tvångsåtgärdsutredningen).
Filosofie kandidatexamen från Samhälls- och beteendevetenskapliga programmet. Studerat mänskliga rättigheter på avancerad nivå samt i inriktning mot barn och unga. Instruktör i den evidensbaserade utbildningen Första Hjälpen till psykisk hälsa mot ungdom, vuxna och äldre. Mpower ambassadör.

Annesofie Blixt

Grundare av Tilia. Erfarenhet ideell sektor som volontär, projektledare, praktikant. Tidigare yrkesverksam behandlingsassistent ätstörningsvården. Studerat studie- yrkesvägledning samt socialpedagogiskt ungdomsarbete och hälsopedagogik. Instruktör Första Hjälpen till psykisk hälsa ungdom och vuxen. En av 101 eldsjälar i Sverige och mottagare av Stenbecksstipendiet 2012, Årets Medmänniska och Svensk Hjälte 2014, Change Leader hos Reach for Change från 2016.